Sejlerhistorier

Læs om dine klubkammeraters oplevelser

Artikelindeks

Mandag den 14/6

Vi stod op til solskin og gjorde klart skib og viste ”australierne” Wolfgangs havns placering på deres kort som vi havde lovet aftenen før, og vi sendte alle fire hilsner med til Wolfgang og Ilse og Horst, og kom først afsted fra havnen ved 9.30 tiden. Vi havde planlagt en temmelig lang tur gennem mange sluser, men vi kom til at sejle bag ved nogle hollændere der sejlede meget langsomt, fartbegrænsningen sagde 9 kilometer i timen men vi sejlede nok kun en 5-6 kilometer i timen og det er faktisk svært at sejle i smalle kanaler når man ikke har ”styrefart”. Der var ventetid i mange af sluserne, og vi blev skilt fra Sophie i en af sluserne hvor vi ikke kunne være alle sammen, vi ventede i 40 minutter ved næste sluse fordi der skulle komme en ”arbejdsbåd” med ”høje herrer” der skulle besigtige sluserne på denne strækning, og efter arbejdsbåden kom Sophie nok så fint sejlende og gik direkte ind i slusen forbi alle vi andre der lå i kø og ventede, så jeg råbte til Poul Erik; ”Du bist eine slegte segler” det var Poul Eriks egne ord der kom tilbage, for han havde netop brugt denne formulering overfor en tysker der havde overhalet os hasarderet i kanalerne et par uger tidligere, men alligevel jublede de unge mennesker der havde ligget og ventet i næsten to timer over bemærkningen. Vi nåede frem til Neustadt-Glewe klokken 19.00, Rita havde æggekage med flæsk klar da vi anløb, det var dejligt for vi var rigtig trætte, da vi havde spist skrev jeg videre på dagbogen og Janne gik til køjs.

 

Tirsdag den 15/6

Vi står op til solskinsvejr, vi skal sejle omkring 50 kilometer i dag og gennem 7 sluser, så vi aftaler at vi starter op ved 7.30 tiden, vi har ca. en times sejlads ned til den første sluse, som åbner klokken 9.00, og vi vil jo gerne være de første i ”køen”.  Vi kommer fint igennem den første sluse ved 9.00 tiden, og da vi ankommer til den anden sluse får vi besked på at vi skal fortøje og vente på et ”professionel” skib, altså endnu et ”inspektionsskib” som skal bese sluserne på den strækning som vi besejler, og det er meget tydeligt at det for slusepersonalet er ”arbejdsgiverne” der kommer, for de står næsten ret da de sejler direkte ind i slusen, og da vi er de første i køen kommer vi også direkte ind i slusen derefter. Vi kommer til at sejle bagefter dem igennem de næste 5 sluser og vi kan se at alle de ubemandede sluser i dag er bemandede, og vi sejler direkte ind for grønt i dem alle fem, og lige før den 6. sluse lægger ”inspektionsskibet” til, og vinker os frem, så også her kan vi ”smutte” igennem for grønt, alt i alt har det nok betydet en besparelse i tid på over to timer.

Vi anløber Dömitz ved 16.00 tiden og spiser aftensmaden sammen oppe på broen, vejret er jo rigtigt fint og solen skinner dejligt. Vi aftaler at vi holder ”sejlfri dag” i morgen inden vi skal ud og sejle 65 kilometer på Elben for at komme op til Lauenburg. Vi skal også have fyldt vand på skibet, og så skal vi have tanket diesel for vi har kun ca. 120 liter tilbage i vores tanke.

 

Onsdag den 16/6

Solen står højt på himlen og vejret er skønt, det er allerede dejligt varmt fra morgenstunden af, og vi har sovet længe i dag, helt til 7.30, det trængte vi faktisk også til. Vi går og venter på at tankbilen skal komme og fylde havnens tank op med diesel så vi kan få tanket bådene. Pigerne går på indkøb i byen, vi havde fået lokaliseret et lille marked hvor de solgte rigtig mange spændende ting, i aftes da vi var ude og gå tur, så det er der skal pigerne skal hen og ”ose”. Janne fik endelig købt en moppe der selv kan vride, og som er magen til den som Rita fik købt sig i Kappeln.

Vi sidder i solen på fordækket om eftermiddagen og får en kølig pilsner sammen med vores nabo overfor, en hollænder som er navigatør og selv har flere arbejdsskibe i gang og så denne her 12 meter lange, 15 tons tunge jernskiv som vi beundrede meget, den er kun et år gammel og fremstår vældig flot, og han er en hyggelig fyr og kan nogle gode historier, så vi sidder rigtigt og hygger os.

Vi får tanket bådene op med diesel som vi får for blot 1.25 Euro per liter, det er en fin pris for diesel i en havn. Vi går i Aldi og handler ind til aftensmad som bliver dansk bøf med bløde løg, og salat a’ la’ Aksel, en rigtig ”herremiddag” siger Poul Erik. Vi har haft en rigtig dejlig dag med masser af sol og op til 30 grader, og vi er alle enige om, at det er et rigtigt godt tidspunkt vi har valgt at sejle ned i kanalerne på, for i ”højsæsonen” er her nok alt for varmt og lummert, og her er sikkert alt for mange myg og andre insekter, og sikkert også væsentligt flere både i kanalerne, med endnu mere trængsel og ventetid ved sluserne til følge.

 

Torsdag den 17/6

Vi står op til det fineste vejr så humøret et højt fra morgenstunden af. Vi skal sejle omkring 65 kilometer ned ad Elben i dag ned til Lauenburg, hvor Elbe-Lübeck Kanalen går ud i Elben.

Vi får en rigtig fin tur, vi har medstrøm og logger næsten 10 knob, der er nemlig ingen fartbegrænsning på Elben, og så skal man skifte side hver gang floden bugter sig, men det er gudskelov vældig godt afmærket, så man er aldrig i tvivl om hvornår man skal gøre hvad. 

Vi anløber Lauenburg allerede ved 13.30 tiden, strømmen har jo nærmest skubbet os derned, og vi har siddet hele turen oppe på flybridgen kun iført undertøj, og nydt solen bage på kroppen, så det har været en rigtig fin tur ned ad Elben, og til vores store undren, forbavsende lidt trafik.

Janne og jeg tog cyklerne frem og cyklede en lang tur, og lod os ”for en gangs skyld” lokke til at spise friske jordbær med is og flødeskum. Ikke særligt fornuftigt klokken 16.45 om eftermiddagen, men vi udsatte aftensmaden til ”meget sent”, og så gik det endda.

Ved det efterfølgende ”skippermøde” blev vi enige om at næste dags ”togt” skal gå til Mölln, halvvejs oppe af Elbe-Lübeck Kanalen, en tur på godt 30 kilometer og 2 sluser.

 

Fredag den 18/6

Vi står op til gråvejr og det er, for at sige det mildt, ”hundekoldt” i dag, kun ca. 10 grader og de lover kun at den skal kravle op på omkring 15 grader, så det er jo ikke særligt opløftende, og det er en kæmpeforskel i forhold til det flotte vejr i går. Vi får også en fin sejlads til Mölln, det går let og gnidningsløst i begge sluser og vi anløber Mölln ved 13.00 tiden hvor havnemesteren står og tager imod, og vi bliver genkendt med det samme, for straks han ser os siger han ”guitar”, og spiller luftguitar med hænderne.  Nu har vi sejlet rundt i de nordtyske kanaler i ca. 7 uger og kun mødt en enkelt dansk båd, og så kommer vi ind til Mölln og finder hele 5 af slagsen, der var No Stress fra Næstved, en Bavaria uden mast, der ville havde været helt ned til Paris, men var blevet forsinket i ca. halvanden måned på grund af vejret og andre forhold, så de var blevet nødt til at forkorte deres tur. Og så var der 2 både fra ABC havnen i Åbenrå, Mamimo og Vagus, og endelig 2 både fra Skælskør, Jacky og Lone Stein. 

Vi havde allerede for flere dage siden bestemt at i Mölln ville vi spise ”Gullashsuppe” oppe i klubhuset, det havde pigerne set nogle gæster spise sidste gang vi var her, og det havde set lækkert ud, syntes de. Så vi fik altså ”Gullashsuppe” med brød til 2.00 Euro og fik godt tysk øl til, det smagte præcis lige så godt som vi havde forestillet os, og vi forsøgte at købslå om suppekopperne, som var nogle store fine gamle porcelænskopper med suppeopskrifterne malet på, men uden held, de var desværre ikke til salg. Vi gik til køjs allerede ved 22.30 tiden for vi vil tidligt afsted i morgen, vi skal sejle et halvt hundrede kilometer op til Travemünde, og igennem 5 sluser.

 

Lørdag den 19/6

Vi bryder op fra Mölln i gråvejr og en rimelig kraftig vind, hvilket ikke betyder ret meget for os så længe vi sejler inde i kanalerne, men denne her tur er også vores sidste tur i kanalsystemet, for når vi kommer ud til Travemünde, er vi igen på ”åbent hav” og skal tage højde for vejrmeldingerne igen.

Vi kommer let og uden problemer igennem alle 5 sluser, stort set uden ventetid, vi sejler næsten direkte ind for grønt i de fleste af sluserne og kommer frem til Travemünde ved 15.00 tiden.

Vi slapper af på bådene og da jeg kommer op til havnemesteren tilbyder han mig morgenbrød til i morgen tidligt, så det bestiller jeg så til afhentning klokken 8.00, i håb om at vi vil sove lidt længere end til klokken 6.00 i morgen tidligt. Om aftenen da vi går tur kommer vi forbi havnemesterens  

kontor, der er udformet som et kæmpe glasbur, og vi kan se at der er ”fart på” derinde, der sidder fem mand derinde inkl. havnemesteren, og han kommer ud i døren og giver os ”en sang fra de varme lande”, og vi kan se at humøret er højt, gad vide om han kan komme op i morgen til klokken 8.00 med morgenbrødet. Vi ”tørner ind” med det fortsæt at sove længe i morgen.

 

Søndag den 20/6

Vi starter fra Travemünde i noget blandet vejr, lidt solskin og nogle store truende grå skyer som godt kunne ligne lidt tordenvejr og noget vand, og det blæser også ret godt da vi kommer ud i den åbne bugt, vi skal sejle op til Heiligenhafen, en tur på omkring 40 sømil. Vi havde ikke haft den store tiltro til at havnemesteren kunne levere ”varen” til klokken 8.00, så vi havde bare spist lidt rugbrød med ost til morgenkaffen, og så kunne vi jo tage morgenbrødet til en kop formiddagskaffe, for øvrigt så kom han op til tiden, havnemesteren, og så da også forholdsvis frisk ud.

Da vi kom op på højde med Fehmarnsundbroen, lagde vinden sig lidt og vi fik en flot tur videre op gennem Fehmarnsund og ud til Heiligenhafen, hvor vi anløb ved 14.00 tiden. Vi spiste Bockwurst og pommes frites oppe på en af havnecafeerne, og afsluttede i Feline med at få en godnatdrink og et slag ”30”.

 


Seneste nyheder

Vejrudsigten for Fredericia

Check vejrudsigten inden du sejler...

Kun en ægte sømand frygter ikke HAVEN :)

Se den aktuelle vejrudsigt for Fredericia

Se vejrudsigten

Vind en flaske vin

Vind en flaske vin

Har du en god skipper- eller løgnehistorie, så send den på mail til et bestyrelsesmedlem.

Kontakt: Bestyrellse og udvalg

Vi vælger den bedste historie og giver en god flaske til vinderen. De bedste historier kommer her på hjemmesiden.