Et glædeligt gensyn med kanalerne omkring Mecklenburg Vorpommern i sommeren 2013.

Feline og Sophie har igen været på kanaltur, og Aksel har skrevet dagbog og endnu engang givet os lov til ”at være med”.

 

Feline på åbent vand Besætningen på Feline venter ved slusen

 

Søndag den 5. maj 2013

Vi stod ud af Fredericia Lystbådehavn omkring middagstid, både m/s Sophie og m/s Feline. Solen var begyndt at titte frem, og vinden var blot 4 - 5 sm fra sydvest. Da vi rundede Brandsø, var det høj solskin og rigtig pænt varmere i styrehuset. Vinden havde lagt sig til omkring 3 sm, en flot tur og en god start på vores første togt.

At runde Årø fyr i 2 sm er da bare helt okay, det er ikke så ofte det sker, og at krydse Genner Bugt i næsten havblik er da også ”vild luksus”.

Vi syntes alle, at vinteren har været meget lang, og vi håber nu bare på, at solen og varmen må ”bide sig fast”, så vi får en god oplevelse ud af det. Vi ankom til Sønderborg ved 19 tiden om aftenen.

Mandag den 6. maj 2013

Vi stod op kl. 5.00 og fik lidt morgenkaffe og drog af sted ved 6 tiden med ca. 52 sm foran os. Vi har planlagt at gå direkte fra Sønderborg til Fehmarn Sund og tage en overnatning der, inden de sidste 25 sm til Travemünde. Det blev så Orth på sydvestsiden af Fehmarn, vi gik ind til kl. 15.00 efter 9 timers sejlads, hvor vi kun så få andre lystbåde på vandet. Det er blevet klart varmere i vejret. Jeg tror faktisk, vi godt kan nå op på de 20 grader i eftermiddag. I morgen bliver der ikke så langt at sejle. Vi vil til Travemünde, og så er vejen jo åben ind til Lübeck og kanalsystemet, foreløbig ned til Lauenburg.

 

Tirsdag den 7. maj 2013

Vi startede mod Travemünde i havblik og nyd turen ned under Fehmarnsundbroen og ned mod Travemünde, hvor det dog tog lidt til med vinden på vej nedover, men gudskelov fra en nordøstlig retning, så vi fik den sådan lidt ”agten for tværs”.

Vi gik ligesom i 2010 ind til Böbs skibsværft, hvor vi kom af med 15,20 € for en overnatning, fordi vi også skulle betale 1,40 € som en slags skat pr. person.

 

Onsdag den 8. maj 2013

Vi startede dagen med at sejle over til tankanlægget og tanke diesel til 1,58 € pr. liter, ca. 12,15 kr. pr. liter, hvilket jo ikke er så galt endda.

Da vi havde fået fyldte tanke, sejlede vi ind mod Lübeck, en rigtig smuk tur, hvor vi lagde til ved LMC Lübecker Motorboot-Club e.V.

Et rigtigt hyggeligt sted hvor vi sad oppe i land og spiste og hyggede ”rødvin”, og sluttede aftenen af med at besøge deres lokale ”værtshus” eller klub. Det var rigtigt hyggeligt.

 

Torsdag den 9. maj 2013

Så er det tid til at starte turen ned af kanalerne.

Vi har planlagt at sejle til Wassersportsverein Mölln i dag, gennem 5 sluser: Schleuse Büssau, Krummesse, Berkenthin, Behlendorf og Donnerschleusen, en tur på omkring 30 kilometer, hvor vi blev løftet i alt 11,83 meter. Mölln har ikke forandret sig væsentligt siden 2010.

Dog har de fået ny havnemester, og prisen er stadig 9 € for en overnatning.

 

Fredag den 10. maj 2013

Vi blev i Mölln en ekstra dag, fordi Poul Erik havde computerproblemer med sin GPS og lige skulle have styr på det, så vi fik også set lidt af området igen, og jeg fik mit tyske telefonkort til telefonen tanket op igen. Poul Erik og jeg tog toget ind til Lübeck for at få pengene retur for noget software, som Poul Erik havde købt på udturen, en smuk tur.

 

Lørdag den 11. maj 2013

Vi startede dagen med, at Poul Erik ikke havde noget olietryk, da han startede motoren, og ved nærmere undersøgelse viste det sig, at der heller ikke var noget tryk på gearindikatoren, hvilket indikerede, at det var et strømproblem, vi var ude i. Det viste sig da også, at det var oppe i instrumentbrættet, der var et knækket stik ved starteren. Det blev ”fnilret”, og så var der tryk igen.

Så fortsatte vi turen ned mod Lauenburg, en tur på ca. 34 kilometer gennem 2 sluser, Witzeeze og Schleuse Lauenburg, som tilsammen sænkede os 8,13 meter. Lauenburg kunne byde på en skøn spadseretur gennem byen og de gamle huse.

 

Søndag den 12. maj 2013

Fra Lauenburg sejlede vi ud i floden Elben, hvor vi skulle 66 kilometer op ad floden mod strømmen. Det var dog ikke så slemt, som vi havde frygtet, strømmen løb med ca.2,5 mil, så vi kunne holde en fart på godt 4 mil i timen, så vi besluttede at tage hele vejen op til Dömitz i et træk, og det gjorde vi på 8,5 time, og mødte ikke særlig mange både undervejs, sikkert fordi det var søndag og lægterne holdt fri.

Nu trængte vi også lige til at puste ud, så vi blev en ekstra overnatning her i Dömitz, på Wassersportscenter Stockmann. Vi fik slappet af og handlet lidt ind, og så var det Mors Dag, og vi besluttede at gå op på Dömitz Beach Club og Wellnescenter og spise. Det blev rigtig hyggeligt.

 

 

Der skal sejles langsomt, kun 6 km/t Så skønt ser det ud i kanalerne

 

Mandag den 13. maj 2013

Dagen er gået med afslapning, oprydning, handel og en travetur ned gennem Dömitz by. Det er stadig lidt koldt, så shortsene bliver liggende lidt endnu.

 

Tirsdag den 14. maj 2013

Så går turen videre op mod Schwerin, i første omgang på Mürits- Elde-Wasserstrasse op til ”korsvejen” (kanalkrydset), hvor vi går over i Störkanalen, der fører op til Schweriner See. Det skulle være et helt utrolig smukt område, så det glæder vi os til at opleve. For at komme op til ”korsvejen” skal vi sejle 56 kilometer og gennem 10 sluser: Dömitz, Neu kaliss, Findenwiunshier, Mallis, Eldena, Güritz, Graboww, Hechtforth, Neustadt-Glewe og Lewitz.

Vi valgte at gå ind i den lille havn lige før slusen i Eldena, Eldena Bootshafen, hvor der er 15 gæstepladser og en dieseltank.

 

Onsdag den 15. maj 2013

Vi stod op til strålende solskin og fornemmede også, at varmen var ved at komme lidt op, hurra, vi tankede diesel og fortsatte rejsen lidt længere op mod ”korsvejen”.

Vi snuppede 4 mere af sluserne og endte oppe i Neustadt-Glewe lige før slusen i en lille lystbådehavn, som vi også besøgte i 2010. Der slog vi os ned for natten og gik en tur op i den lille by.

Det var en fin, fin tur i dag, og vi er i de sidste 8 sluser siden Dömitz blevet hævet 17,8 meter, og vi skal yderligere op inden ”korsvejen”, først 2,2 meter i Schleuse Neustadt-Glewe og 3,7 meter i Schleuse Lewitz, inden vi drejer links mod Schwerin.

Vi mødtes sidst på eftermiddagen på Feline til en ”sun-downer”, en rigtig god uvane, som vi havde tillagt os i 2010 og holdt i hævd lige siden, så vi fik aftensmad lidt sent.

 

Torsdag den 16. maj 2013

Vi hilste af med Wassersportverein Neustadt-Glewe og sejlede i slusen kl. 9.00. Nu skal vi gennem Neustadt-Glewe slusen og til venstre oppe ved ”korsvejen”, så er der yderligere 1 sluse på Störkanalen op til Schwerin, som vi planlægger at nå i dag, nemlig Schleuse Banzkow. Vi har store forventninger til Schwerin og Schweriner See. Alle siger, at der er helt utroligt smukt deroppe. Så det glæder vi os til at se.

Området omkring Schwerin var faktisk et af hovedformålene med denne her tur for vores vedkommende, fordi vi fortsætter nemlig ikke med helt ned til Berlin.

Vi skal hjem til Lilys 1 års fødselsdag den 10. juni. Det er en Mormor og Morfar nemlig nødt til at gøre. Det vil vi ikke gå glip af for alt i verden.

Vi ankom til Schwerin ved 16-tiden, og lagde os ind i Schweriner Segler Verein v. 1894. Havnemesteren stod selv og tog imod os og anviste os plads.

 

Feline bliver sænket i slusen Det gamle smukke Schwerin slot

 

Fredag den 17. maj 2013

Vi er blevet enige om at blive her i Schwerin en dag længere eller to.

Vi vil ud og cykle og se området nu, hvor vi er kommet herned. Da vi havde fået morgenkaffe, cyklede vi ud forbi slottet og rundt om det, hvor der var en kæmpepark med blomster og skulpturer.

Utrolig smukt var det, vi endte i Lidl, hvor vi købte ind og cyklede tilbage til bådene og fik frokost.

Efter at have slappet af efter frokosten travede Janne og jeg byen tynd. Det er en kæmpestor by med mange kirker og mange flotte gamle huse.

Vi drak kaffe og spiste en kæmpe isanretning nede ved en af søerne.

Portionen var så stor, at jeg måtte levne.

Det blev også en skøn stille aften, hvor vi sad på agterdækket og spiste aftensmad og fik en lille en på guitaren sammen med et glas rødvin.

 

Lørdag den 18. maj 2013

Vi blev enige om at sejle lidt længere opad i søen for at se, hvad der gemmer sig deroppe.

Vi sejlede op i toppen af Schweriner Innersee og gennem en smal lille kanal og ud i Schweriner Aussensee, hvor vi kunne se, at der var små anløbsbroer flere steder; men da vi kom tæt på dem, kunne vi se, at det kun var mindre både, de var beregnet til.

Da det havde gentaget sig ved flere steder, besluttede vi at sejle ud i Innersee igen, hvor vi lagde os ved et lille hyggeligt sted, umiddelbart uden for den lille kanal: Gaststätte Zur Seewarte, hvor vi om aftenen gik op og spiste wienerschnitzler så store, at vi alle måtte levne.

Stedet var faktisk fyldt op, da vi kom; men vi fik stambordet for ”fiskere, jægere og andre løgnere” , som skiltet sagde. Rigtig hyggeligt var det, og maden var pragtfuld.

 

 

Søndag den 19. maj 2013

Vi fandt jo lige pludselig ud af, at det var pinsemorgen i dag.

Så kan vi bedre forstå, at der var fulde huse oppe på Gaststättet i aftes.

Det var jo så pinselørdag; det vil jo så sige, at vi har en pinsefrokost til gode, ikke så ilde endda.

Vi mødtes alle fire i Feline til en ”pinsemorgenskarp” og aftalte vores videre tur i dag. Det blev så Garwitz, en lille havn oppe ved Schleuse Garwitz, at vi lagde ind og fik os en rigtig pinsefrokost, der varede til lidt ud på aftenen, hvor Janne lavede pandekager, og hvor også guitaren var remme.

En rigtig hyggelig aften blev det sammen med nogle tyskere i en stålbåd Regina II.

 

Mandag den 20. maj 2013

Vi bliver en ekstra overnatning her i Garwitz, hvor det også er tid at sige farvel til Rita og Poul Erik. De fortsætter op mod Berlin, og vi sejler tilbage mod Dömitz, Elben og Lübeck.

Vi skal være hjemme til søndag den 9. juni, hvor Lily fylder 1 år. Det vil vi selvfølgelig ikke gå glip af.

 

Det smukke dyreliv langs kanalerne Hvad mon der gemmer sig bag det næste hjørne?

 

Tirsdag den 21. maj 2013

Vi hilser af med ”Sophie” og ønsker Poul Erik og Rita en god tur op mod Berlin, og drager selv af sted ned til ”korsvejen” og til venstre mod Dömitz. Der er jo de der 10 sluser, som vi kom op af, og som vi nu skal ned af igen, 23,7 meter ned, inden vi igen skal sejle ud i Elben.

Vi tager det stille og roligt og ser, hvor langt vi gider sejle. Det kommer jo meget an på hvor lang ventetid, der er i de forskellige sluser.

Vi skal i hvert fald finde et sted, hvor der er indkøbsmuligheder, for vi er ved at løbe tør for både det ene og det andet. Vi nåede frem til Eldena kl. 14.30, gennem 6 sluser og en hævebro. Det var da ganske godt klaret; det er også gået rigtig fint med slusningerne i dag.

Det har småregnet lidt undervejs; men vi landede da i forholdsvis tørvejr. Men så tog det for alvor til at regne sidst på eftermiddagen, og vejrudsigten for i morgen - puha.

 

Onsdag den 22. maj 2013

Det har regnet hele natten og ”Vorherre” har haft den tykke vandslange fremme, skal jeg love for, og de har ikke lovet bedring i løbet af dagen, så vi bliver en nat mere.

Vi får sms fra Sophie, at de ligger i Lübz og har haft en fin tur derop. Det regner også i Lübz, fortæller de.

Men uanset vejret er vi enige om at sejle videre i morgen tidlig ved 8 tiden. Vi vil lidt videre end Dömitz, helst et stykke op ad Elben, før vi overnatter, for vi vil ud i Østersøen så hurtigt som muligt, så vi ikke kommer i tidsnød, hvis vejret skulle drille.

Nu bliver vi jo igen afhængige af, om det blæser eller ikke.

Herinde på kanalerne har vi jo bare kunnet sejle, uanset hvor meget det blæste.

 

Torsdag den 23. maj 2013

Vi tager af sted fra Eldena kl. 08.00 efter at have betalt 31,36 € for 2 overnatninger, strøm og fire gange bad, samt øl og kaffe den ene dag og kaffe og en lille skarp den anden dag, alt sammen med på regningen. Vi går ned gennem de fire sluser til Dömitz og derpå ud i Elben. Nu har vi strømmen med os, så det går lidt hurtigere end på turen herned.

Fin tur med solskin, men stadig koldt. Vi går ind i Alt Garge 44 kilometer nede ad Elben (ud af de 66 kilometer, der er fra Dömitz til Lauenburg) et lille hyggeligt sted som nok er værd at besøge igen en dag, hvor solen skinner, for det er altså ski..koldt, helt ned til 9 grader om morgenen, så det er lige før, vi skal have det helt store vinterkluns frem fra gemmerne.

 

Én for og én agter, så går det fint det hele Vi kaster et blik agterud

 

Fredag den 24. maj 2013

Vi kommer af sted herfra ved 9 tiden og sejler ud i Elben igen, 22 kilometer til Lauenburg og ind i Elbe-Lübeck-kanalen. Vi regner med at sejle et godt stykke længere end Lauenburg i dag, for så har vi kun en enkelt dag mere ud til Lübeck.

Vi ankom til Lauenburg slusen kl. 11.00 og så, at der var en meget lang lægter, der også skulle med i slusen. Det bliver spændende at se, om der også bliver plads til os denne gang. Det blev der, og vi anløb Mölln kl. 16.00 i tørvejr - hurra.

 Lørdag den 25. maj 2013

I dag er det Lærkes 4 års fødselsdag, og vi har fra morgenen af sendt en SMS her fra Tyskland med et hip hip hurra fra bedstefar og bedstemor.

Jeg har fået Michael til at købe en rygsæk + Kaj og Andrea tøjdyr fra os, og så overfører jeg bare via netbank.

Det er knap så koldt i dag, men det er begyndt at regne igen, og det er ikke lige det, vi har brug for i dag, hvor vi skal igennem 5 sluser med små 5 kilometer mellem hver - det er lidt ”øv” i det.

Vi ”letter” fra Mölln ved 9 - tiden og er så snydeheldige, at vi suser direkte ind i alle 5 sluser for grønt lys med det resultat, at vi når Lübeck lige inden kl. 14.00. Så lidt held har man da lov at have, selv om det stadig øsregner, da vi lægger til i Lübeck ved Lübecker Motorboot - Club e.V., hvor vi også lå på indturen.

Da vi lige er fortøjet, kommer der en dansk sejlbåd og lægger sig ind ved siden af. De er på vej nedad kanalerne, de skal til Frankrig og videre ned til Middelhavet.

  

Søndag den 26. maj 2013

Vi har besluttet at blive en dag mere i Lübeck, fordi det regner rigtig meget og vil blive ved hele dagen. Vi hygger lidt i Feline med de andre danskere fra sejlbåden Sulajma, Anders og Joan, som skal hele vejen ned til Middelhavet via Frankrig.

De har ikke mindre end 5 computere med, fordi Anders skal passe sit firma fra båden, mens han sejler. Joan vil vedligeholde en hjemmeside, hvor de fortæller om deres rejse de næste par år.

Vi opfordres til at følge dem på www.sy-sulajma.dk

 

Mandag den 27. maj 2013

Vi kom fra Lübeck ved 8 - tiden og lå ude ved dieseltanken i Travemünde kl. 11.00 og fik 130 liter diesel på, inden vi gik ud i Lübecker Bugt.

De havde ikke lovet særlig megen vind; men der stod nogle store gamle dønninger derude, og vinden nåede da også at friske pænt op, inden vi nåede op til Fehmarnsund.

Vi gik ind i Burgtiefe og fandt cyklerne frem og tog en tur ind til Burg for at handle, vældig hyggelig by med mange forretninger og små hyggelige knejper.

Det endte med at blive en rigtig lun aften, hvor vi sad på agterdækket med rødvin, salat og kød og hyggede os gevaldigt, lige ind til solen gik ned; så kom kulden lynhurtigt tilbage, og vi måtte rykke ind i kahytten.

 

Så kan vi godt pakke slusebrættet væk igen Og så kan masten godt rejses op igen

 

Tirsdag den 28. maj 2013

I dag blæser det for meget derude til, at vi gider sejle ud i det, så vi beslutter at sejle ind til Burg by og blive natten over, så kan vi også gå en tur oppe i byen mellem bygerne uden at skulle cykle et langt stykke frem og tilbage.

Vi har besluttet at stå op kl. 04.00 i morgen tidlig og se, hvordan vejret arter sig, og er vi tilfredse, så sejler vi af der, så kan vi nemlig være oppe i Bagenkop, inden det for alvor begynder at blæse op igen.

Det har vi gjort før med succes.

Det viste sig, at der faktisk var en spadseretur på 3 - 4 kilomter, inden vi nåede ind til selve byen, så der blev vi godt nok snydt; men det var det hele værd, fordi vi spiste på en maritim restaurant inde i byen, der hed Störtebeker, og fik Kobenhagen Fischphande, som smagte, så man kunne høre fuglene synge.

 

Onsdag den 29. maj 2013

Vi har lavet ruter klar op til både Sønderborg og Høruphav, så nu er det kun vinden og vores egen magelighed, der bestemmer, hvor langt vi når i dag.

Vi er ikke i tidsnød endnu, vi skal jo trods alt først være hjemme til den 10. juni, og i hele næste uge lover de ringere vejr end i dag - så vi har besluttet os, at det er afgang i dag.

Vi kom af sted ca. 9.30 og sejlede ud fra Burg i nogle krapsøer på en meters penge, som kom ind fra siden; så var det rart at komme ud i sejlrenden i Fehmarnsund, så vi kunne få søen ind agten for tværs, og særlig rart var det, da vi kom af Fehmarn og fik 1½ -2 meter høje bølger; men det blev nu en fin tur over.

Vi anløb Sønderborg kl. 19.00 efter at have sejlet 62 sømil på 9½ time - ganske god fart af vores gamle ”skiv”.

 

Torsdag den 30. maj 2013

Vi trængte til at finde os selv og slappe af, da vi havde sejlet næsten 10 timer i træk i går, så vi besluttede at blive en dag mere i Sønderborg.

Vi fandt cyklerne frem og cyklede en tur ind til byen for at handle lidt, og fandt da også en taske, som Janne havde søgt i efterhånden mange forretninger undervejs.

Vejret blev også rigtig fint, og solen kom frem, og det samme gjorde vores kortærmede sommertøj.

 

Fredag den 31. maj 2013

Det blæser lidt mere i dag, så vi har aftalt, at vi først sejler over middag, hvor det ser ud til, at vinden flover lidt igen; men til gengæld regner vi så med at sejle hele vejen hjem til Fredericia i et hug, fordi de næste dage ser ud til at kunne byde på vind op til 12 sm, så det er enten af sted i dag eller vente til tirsdag. Vi tog af sted kl. 12.00,gik gennem Sønderborgbroen kl. 12.30 og havde en rigtig fin tur op til Fredericia, som vi anløb kl. 20.00. Så var det altså også rart med en engelsk bøf og et glas rødvin, da vi var landet i Fredericia Lystbådehavn.

 

Konklusion

Selv om man ikke synes, at det er særlig langt, vi har sejlet i den forløbne måned, så er det alligevel blevet til godt 1050 kilometer eller godt 550 sømil. Det er næsten lige så meget, som vi sejlede hele sæsonen sidste år, og så skriver vi kun den 1. juni i morgen, så det kan blive til meget mere i år, hvis ellers sommeren vil ”bide sig fast”, hvad vi selvfølgelig håbe, at den gør.

Nu har vi så også fået ”tyske kanaler” nok for en tid. Næste projekt bliver nok enten Sverige eller måske Rügen, og måske lidt ind af kanalerne der. Nu får vi ser, hvad vi finder på.

 

Aksel Kjelstrup Nielsen - m/s Feline

 

 

En stor, stor tak til Janne og Aksel, fordi vi endnu engang har fået lov til at dele en kanaltur med dem. Vi glæder os allerede til at læse om den næste tur.

2 gode flasker rødvin, der bør nydes på agterdækket er afleveret som en lille påskønnelse.